Kyckling Wok & Ris

En maträtt jag gör ganska ofta när jag är hemma själv är kyckling wok med ris. Liksom hur gott är inte det!? Verkligen älskar den maträtten och det är en av mina favorit rätter. Jag brukar ha ris till, men man kan absolut använda sig av nudlar istället för ris. Eftersom att jag verkligen älskar kyckling wok så tänkte jag dela med mig av hur jag gör. 
 
 
Det här receptet blir cirka 2 portioner. Om man vill bjuda fler är det bara att gör mer av allt (ris/nudlar, kycklingen, grönskerna, osv). 
 
DET DU BEHÖVER 
1 Kyckling Filé
1 Vitlöks klyfta 
Soja
Salt 
Peppar 
Ingefära 
Ris/Nudlar 
Wok Grönsaker
Sweet Chili Sås
 
SÅ HÄR GÖR DU: 
1. Tina upp kyckling filén (jag tinar upp den i micron). 
2. Medans kycklingen tinar upp, börja då att koka nudlar eller ris beronde på vad du vill ha. Ta bort från spisen när det är klara. 
3. Har du frusna wok grönskaker tina upp dem i varmt vatten eller om du har färska grönskaker skär då upp dem i mindre bitar. Jag brukar ha i broccoli, morätter, minimajs, ärtor, vitkål jag man kan ha väldigt mycket saker. 
4. Gör nu marinaden till kycklingen: Häll i lite soja i en skål, pressa en vitlöksklyfta och lägg i skålen med soja. Häll sedan i kryddorna så som salt, peppar och ingefära. Har inga mått utan tar på känn. 
5. Skär nu upp klyckling filén i mindre bitar och lägg sedan den i marinanden och rör om tills alla kyckling bitar är täckta. Låt stå! 
6. Nu är det dags att böja steka grönskerna. Om du har mortötter i stek tills de har blivit lite mjukare. Stekt tills allt ser färdigt ut. När det är klart häll det i en skål/bunke tills vidare. 
7. Nu när grönsakerna är färdiga är det dags att steka kycklingen. Det är viktigt att steka kycklingen noga. 
8. Häll nu i grönskerna i stekpannan med kycklingen. Rör runt så att allt blandas. 
9. Nu ska vi lägga i antingen riset eller nudlarna beronde på vad vi gjorde i steg 2. Lägg i det i kyckling och grönsaksblandningen och återigen blanda runt. 
10. Sist brukar jag lägga i sweet chili sås och blanda runt. 
11. Ta bort från sepisen och det är klart att äta.  
 
Är det någon av er som gillar kyckling wok lika mycket som jag?
 

Kommentarer
Postat av: Amanda Niclasson

Ser gott ut!

Svar: Det är gott också :)
Elin Karlborg

2015-09-22 @ 19:57:45
URL: http://femtiotrekvm.blogg.se/
Postat av: MY VESTLUND '

MUMS!

2015-09-26 @ 15:18:01
URL: http://WWW.MYVESTLUND.SE

INNAN DU KOMMENTERAR:
FOTOGRAFERING
» Alla blider på bloggen är tagna av mig, om inget annat anges.
» Jag redigerar alla mina bilder i Camera RAW & Photoshop CS5.
» Jag fotar med en Canon EOS 7D & Canon EOS 400D.
» Du kan läsa mer om min kamerautrustning HÄR (finns inget inlägg ännu)
BLOGGDESIGN
» Designen är gjord och kodad av mig och får inte kopieras.
» Gör designer om man skickar ett mail till mig & om mån av tid.
ANNAT
» Jag vill gärna veta av tävlingar m.m» Om ni har några frågor är det bara att kommentera eller maila mig. Min mail är [email protected].
» Spam och reklam godskänns ej.


NAMN:
Kom ihåg mig?

EMAIL: (publiceras ej)

BLOGG/HEMSIDA:

KOMMENTAR:

Trackback